AUTO-RIJEXAMENTIPS


CANONICAL TAG-> HIPPE.NL/

DE GOUDEN TIPS VOOR JE AUTORIJEXAMEN BIJ HET CBR MET SCHAKEL-AUTO

 

Rustig op rotondes afrijden. Op tijd afremmen en terugschakelen, zodat je tijd overhoudt om weer rustig om je heen te kijken zodat je, als het moet, rustig kan afremmen zonder dat iemand die achter jou rijdt op jou kan knallen..

 

Voor een bocht rustig afremen, de bocht doorkijken en in de bocht pas beginnen met sturen.

 

Een bocht niet afsnijden of te groot maken zodat je mooi in het midden van je rijstrook blijft rijden. Dus geen "vraagteken" rijden.

 

Durf de handrem te gebruiken. Liever een paar keer voor niets dan 1 keer te weinig.

 

Zodra het kan de hellingproef doen. Liever 9 van de 10 keer goed dan 1 keer de handrem verkeerd gebruiken.

 

Bij het wegrijden het koppelingspedaal rustig op laten komen zonder meer gas te geven. Als het aangrijpingspunt is bereikt, het koppelingspedaal ingedrukt houden, zodat de auto niet schokt bij het wegrijden.

 

Vroeg en ver om je heen kijken. Weet te voorspellen wat er om je heen gaat gebeuren en reageer daar al op.

 

Echt zo min mogelijk met schakelen bezig zijn. Je kan in versnellingen doortrekken, waardoor je meer tijd hebt om op het verkeer te letten. En als het verkeersbeeld rustig is, dan pas gaan schakelen.

 

Blijf met het verkeer bezig. Niet denken wat er daarvoor tijdens het rijexamen is gebeurd. Gewoon doorgaan met opletten op het verkeer, dan maak je de minste fouten.

Proberen niet te denken wat de examinator zal denken. Je bent dan niet meer oplettend bezig met autorijden en dan ga je fouten maken.

 

Als een examinator zucht, trek er dan geen conclusie uit. Je bent dan niet meer oplettend bezig met autorijden en dan ga je fouten maken.

 

Van rijstrook wisselen doe je op rechte weggedeeltes, dus voor of na een bocht. Niet in een bocht.

 

Vertel niemand wanneer je rijexamen ga doen, dan kan ook niemand jou zenuwachtig maken.

 

Luister niet naar tips die anderen je geven. Doe alleen wat je instructeur je heeft geleerd.

 

Vermijd dat je met de wielen op de tramrails rijdt.

 

Durf de ruitenwissers uit te zetten als het niet meer regent en weer aan te zetten wanneer er weer druppels op de voorruit vallen.

 

Laat de auto rustig tot stilstand komen zonder (te) schokken.

Bij de tussentijdse toets krijg je een korte en makkelijke

examenroute. De examinator gaat er gemakshalve van uit dat je op 70% van je rijopleiding zit. Dat is lekker makkelijk voor hem, want dan hoeft hij niet uren uit te leggen wat jij nog moet leren en verbeteren. De vrijstelling(en) die je krijgt is een zoethoudertje. Vraag dus een kritisch oordeel aan de examinator hoe je er echt voor staat. Was je al op examenniveau? Wat moet beter worden? En als je ondanks de TTT toch op het rijexamen zakt, vertel op cbr-rijexamen.nl wat aan jou niet is verteld door de examinator na afloop van de tussentijdse toets.

 

Ruim om je heen kijken, de auto laten uitrollen en dan heel rustig stoppen op de juiste plaats.

 

Bij het wegrijden van achter een ander geparkeerd voertuig niet te vroeg het stuur terugdraaien.

 

Durf aan de examinator te vragen voor jou te kijken als je (door hem) iets niet goed kan zien.

 

Vloeiend schakelen. Aftoppen! Dus langzaam gas terug nemen, koppeling in en rustig overschakelen. Dan langzaam de koppeling op laten komen en rustig gas er bij.

 

Snel optrekken doe je door flink gas te geven. Niet door snel te schakelen.

 

Gewoon je aandacht bij het rijden houden. Stop met praten met de examinator zodra het verkeer om aandacht vraagt.

 

Niet gelijk van rijstrook wisselen nadat je in de spiegels en over je schouder hebt gekeken en de richtingaanwijzer heb aangezet. Na rustig (ver) vooruit, in beide spiegels en over je schouder te hebben gekeken, dan pas mag je rustig van rijstrook wisselen. Tijdens het wisselen van rijstrook kijk je nog een keer naast de auto of de ruimte naast jou nog vrij is. En de richtingaanwijzer uitzetten zodra je in het midden van je rijstrook rijdt.

 

Meerdere rijstroken wisselen doe je "rijstrook voor rijstrook", dus niet in één keer meerdere rijstroken tegelijk wisselen.

 

Ga tijdens je rijexamen niet uitgebreid de met de examinator praten. Je rijden in het verkeer wordt beoordeeld. Niet je praatje!

 

Als je gezakt bent voor je rijexamen ga niet discussiëren, maar vraag aan de examinator wat er nog meer niet goed gegaan is waardoor je gezakt bent. Het is niet één dingetje, maar veel meer, waardoor je bent gezakt. Vraag daarnaar en verbeter al deze punten door rijles te nemen en niet een her-examen.

 

Als je een tussentijdse toets heb gehad, wees niet alleen blij met de vrijstellingen die je hebt gehaald. Maar vraag duidelijk aan de examinator hoe je gereden hebt, vergeleken met het vereiste niveau op een rijexamen.

 


De getoonde teksten zijn een korte samenvatting van de uitleg die tijdens de rijlessen bij verkeersschool HIPPE.NL worden gegeven. Deze teksten dienen als “reminder” voor de leerlingen van verkeersschool HIPPE.NL. Er kunnen dus geen rechten worden ontleend aan het verkeerd begrijpen van de teksten, eventuele tekst fouten, of afwijkende plaatselijke situaties en/of gewoontes.


Staat er iets abusievelijk iets niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@multidrive.com met vermelding van "fout op de site rijbewijs-b.nl/auto-rijexamentips”.